This is a zine dedicated to Symphonic and gothic metal

REVIEW IN ENGLISH AND FRENCH OF FEB 2015 ALBUM OF WHYZDOM – “SYMPHONY FOR A HOPELESS GOD”

 Photo: The review of the brand new album of WHYZDOM "Symphony For A Hopeless" is ready ,Stay tuned in 19 Jan
The French Symphonic Metal band Whydom after two successful albums decide to release the third album “Symphony Of A Hopeless God”. The album is one more great production of Vynce Leff leader and guitarist of the band. Whyzdom in this album have a new singer a mezzo – soprano Marie Rouyer.The voice of Marie is melodic, operatic and dramatic. The album is a concept album and the theme is about the hopeless God. Is Basic instinct for human to believe in one power( God).People fear the unknown, and their instinct is to try and make sense of things, which is why people seek religion for fear of death and meaning of life .They were brainwashed by the people who raised them, we have another instinct to do what our elders say, it came in handy with things such as ”dont touch that snake” . They are afraid to leave their religion out of fear again, fear is a strong emotion and people feel if their is no god the world is just a big scary uncontrolled place(which it is) and also dont forget the fact they’ve been threatened with torture if they leave. But the name of religion many time in history we had wars,fanatism and much blood.So Whyzdom try to make us to think “what would God think of that if he really existed?” This the main theme of this excellent album. Lets se one by one the songs

 

Chronique de Symphony For A Hopeless God

Le groupe de metal symphonique français Whyzdom, après deux albums à succès, a décidé de sortir son troisième album « SFAHG ». L’album est encore une grande production de Vynce Leff, leader et guitariste du groupe.

Whyzdom, dans cet album a une nouvelle chanteuse, une mezzo soprane Marie Rouyer. La voix de Marie est mélodique, lyrique, dramatique.

L’album est un album concept et le thème tourne autour d’un Dieu désespéré. C’est un instinct primaire pour l’homme de croire en une puissance supérieure (Dieu). Les hommes ont peur de l’inconnu, et leur instinct les pousse à essayer de donner un sens aux choses, ce qui les mène à la religion par peur de la mort et pour une quête d’un sens de la vie. Ils subissent le lavage de cerveau des gens qui les élèvent et nous avons un autre instinct qui nous font faire ce que nos aînés nous dictent, comme par exemple des choses comme « ne touche pas ce serpent ». Ils ont peur de s’affranchir de leur religion encore une fois par crainte. La peur est une émotion très forte, et le gens craignent que sans dieu, le monde serait juste un endroit chaotique et effrayant (et c’est d’ailleurs ça) et ils n’oublient pas non plus les conséquences, jusqu’à la torture, s’ils osent la renier. Et au nom de la religion, souvent dans l’histoire ont eu lieu les guerres, les massacres et le sang versé.

Donc Whyzdom essaient de nous faire réfléchir à la question : « que Dieu penserait-il de tout cela s’il existait vraiment ? ».

Voila le thème principal de cet excellent album.

Voyons donc les chansons une par une.

1. WHILE THE WITCHES BURN

The track opening with operatic choral arrangements and continue with powerful guitar and drums. The voice of Marie comes silky and after some male growls the female voice become strong and epic. After change again the range play as melodic and strong according the backing growls. The guitar solo ending the song. Just an epic start of the album.

1. While The Witches Burn

La piste s’ouvre sur des arrangements de choeurs d’opéra et continue avec une batterie et des guitares puissantes. La voix de Marie arrive comme de la soie et après des growls masculins, la voix féminine devient forte et épique. Après on change à nouveau pour revenir à un jeu mélodique puis fort à nouveau après les backings en growl. Les guitares solo finissent la chanson. Juste un début épique de l’album.

RUNNING TIME: 7.06
RATING 9,6/10

2. TEARS OF A HOPELESS GOD

The song starts with haunting orchestration and chorus,Marie enters enters with delicate sounding vocals. The female voice is accompanied by orchestral – choral and pounding drums. A very well number ,a symphonic diamond!

2. Tears Of A hopeless god.

La chanson commence avec une orchestration qui vous hante et un choeur, Marie entre avec un chant délicat. La voix féminine est accompagnée par l’orchestre, les choeurs et une batterie puissante. Un très bon titre, un diamant symphonique.

RUNNING TIME 5.45
RATING 10/10

3. LET’S PLAY WITH FIRE

The drums kicked hard with back choral,the guitars drive in a rocking wave and the female voice joins powerful. The guitar solo are very good. Marie plays with the fire of guitar riffs and steady drums. Absolutely stunning song.

3. Let’s Play With Fire

La batterie frappe fort en même temps que le choeur, les guitares saturées sonnent comme une onde de choc la voix féminine puissante s’y joint. Les soli de guitare sont très bons. Marie joue avec le feu des riffs de guitare et la batterie constante. Une chanson absolument époustouflante.

RUNNING TIME : 5.03
RATING 9,7/10

4. EVE’S LAST DAUGHTER

Beginning with haunting effect and wonderful female voice. The song changes to a symphonic style,the voice soar and after became operatic,Different tones and Marie shows off her excellent vocals. We have a typical symphonic metal track ,full of strength and great guitar riffs.

4. Eve’s Last Daughter

Commence avec un effet fantômatique et une voix féminine merveilleuse. La chanson change alors pour un style symphonique et la voix résonne et devient ensuite lyrique. Des timbres différents et Marie démontre ses excellentes capacités vocales. Nous avons ici un piste de metal symphonique typique, pleine de force et de grand riffs de guitare.

RUNNING TIME:5.58
RATING:10/10

5. DON’T TRY TO BLIND

We have a number here with high energy symphonic, pounding drums and the operatic lyric voice of Marie comes with powerful lyrics and some riffing guitars.

5. Don’t Try To Blind

Me Nous avons ici une piste avec une grande énergie symphonique, une batterie puissante et la voix opératique lyrique de Marie vient avec des textes puissants et des riffs de guitare

RUNNING TIME:4.10
RATING :8/10

6. THE MASK

The song starts with key work and after the metal guitars,the female voice enter with epic vibes. The drums and here support hard the voice. The track running with symphonic arrangements and melodic guitars. The tempo of the guitars is pleasure medicine for our ears.

6. The Mask

La chanson commence avec du clavier et après entrent les guitares metal. La voix féminine entre avec un vibrato épique. La batterie soutient fortement la voix. La piste se déroule avec des arrangements symphoniques et des guitares mélodiques. Le rythme des guitares est comme une potion de plaisir pour nos oreilles.

RUNNING TIME:6.41
RATING:10/10

7. ASYLUM OF EDEN

The track is powerful with strong drums .The operatic style vocals from Marie with some deep growls. Strong symphonic arrangements with excellent keyboards. Another song that is full of operatic style.

7.Asylum of Eden

La piste est puissante avec une batterie puissante. Le style vocal de Marie est lyrique avec des growls profonds. Des arrangements symphoniques puissants avec d’excellents claviers. Encore une chanson qui est pleine d’un style opéra

RUNNING TIME:6.22
RATING:10/10

 

8. WAKING UP THE TITANS

Opening with symphonic arrangement and chorus .The guitars sound more heavier and the voice range of Marie changes as soprano. Very powerful number , symphonic with a variety of different passages. The number is perfect 100%.

8. Waking Up The Titans

Ouverture avec des arrangements symphoniques et un choeur. Les guitares sont encore plus lourdes et la voix de Marie change pour devenir soprane. Un morceau très puissant, symphonique, avec une variété de différents passages. Ce morceau est parfait à 100%.

RUNNING TIME:7.29
RATTING:10/10

9. THEORY OF LIFE

The riffing guitars start the track ,the female voice with gutteral growls. The track changes tempo and the males growls re enter with strong drums backing choruw and great electric guitar solo. One more song overpowering with dramatical tones.

9. Theory of Life

Les riffs de guitares débutent la piste, la voix féminine en growls gutturaux. La piste change de tempo et les growls masculins réentrent devant une batterie forte, un choeur à l’arrière et un splendide solo de guitare. Encore une chanson surpuissante avec des accents dramatiques.

RUNNING TIME:4.34
RATING:10/10

10. WHERE ARE THE ANGELS

The symphonic chorus opens the song ,to enter the beautiful voice of Marie with pounding drums back and progressive sound of bass. Don’t wonder where are the angels. Of course they are in a place under the music of Whyzdom!

10. Where Are The Angels

Le choeur symphonique ouvre le morceau, jusqu’à l’entrée de la belle voix de Marie avec le martèlement de la batterie et le son progressif de la basse. Inutile de demander où sont les anges. Bien entendu ils sont dans une place où résonne la musique de Whyzdom.

RUNNING TIME:5.28
RATING:10/10

11. PANDORA’S TEARS

The album close with an other beautiful song. Pandora’s tears is one more excellent song with perfect arrangements and unique female performance . I think the words are poor to describe the music. You can taste all the history of symphonic metal genre in one song. Bravo to this great band!

11. Pandora’s Tears

L’album se conclut sur une autre belle chanson. Pandora’s Tears est encore une autre excellente chanson avec des arrangements parfaits et une performance féminine unique. Je pense que les mots sont pauvres pour décrire la musique. Vous pouvez avoir un goût de toute l’histoire du genre metal symphonique en un seul morceau. Bravo à ce super groupe !

RUNNING TIME:6.55
RATING:10/10

Finally this album of Whyzdom is a masterpiece full of symphonic, progressive elements ,with special philharmonic orchestra and with a great singer who sing perfect as mezzo soprano and also with heavier and melodic tones according the tempo of each song!.

Finalement, cet album de Whyzdom est un chef d’oeuvre plein d’éléments symphoniques, progressifs, avec un orchestre philharmonique spécial et une grande chanteuse qui chante parfaitement en tant que mezzo soprano et aussi dans des tons plus heavy et mélodiques en foncction du tempo de chaque morceau.

RATING 9.75/10

 

WHYZDOM are:

VYNCE LEFF – GUITAR, ORCHESTRATION

 MARIE ROUYER – VOCALS

REGIS MORIN – GUITAR

XAXIER CORRIENTES – BASSMARC RUHLMANN – KEYBOARDS

NICO CHAMEAUX – DRUMS

 

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s